Til fremsiden
Bilde # 38 Fotturer nær Hermon

Gøy på fjellet. Fotturer i Skarvheimen.

Her kommer noen forslag til vandreturer i Hallingskarvet-regionen. Hallingskarvet er i dag nasjonalpark og en del av Skarvheimen. Her kommer en del legendariske fjellruter og noen nye forslag i en overveldende natur. For deg som liker å gå i fjellet ligger Hermon og Skibyen midt i smørøyet .

Tur til Hallingskarvet
Du tar på deg fjellskoene  på utsiden av døra og begir deg på vandring opp mot Halletjønn. Stien oppover er merket med villblomster før vi passerer tregrensa og kommer inn til sandstranda på Halletjønn. Her kan man ta et bad før turen går videre mot Storekvelvi. Vi krysser  Hivjuåni (hengebro), deretter følger vi elva til vi kommer opp på ryggen til Miljonuten. Herfra tar det en drøy time før vi kommer opp på toppen av Hallingskarvet (Miljonuten 1854 m.o.h.). Da er vi straks tilbake ved  hengebrua og vi følger samme rute hjem igjen. Nå er det enda mer fristende å ta et  bad i Halletjønn. 7 til 8 timers tur.
Et alternativ fra toppen av Hallingskarvet er å gå over til Prestholtskaret  og ned til Prestholt. Her kan man bli hentet med bil eller fortsette videre ned til Geilo.

Badetur til Halletjønn
Samme start som på turen foran. Ved ankomst Halletjønn (1085 m.o.h.) blir du overrasket av en flott sandstrand som omkranser en del av vannet. Her er det fint å bade, og du kan også kjøpe fiskekort til et spennende fiske på den andre siden av vannet. Turen opp tar ca. 1 time og  ned igjen tar halve tiden.

Villmarkstien
Fra Hermon følger du skiltene. Fra Skibyen går du  ”langrennsløypa” til du ser gården Nygard på høyre hånd. Der er det skilta til villmarkstien. Den går først over en myr før den snor seg blant planter, blomster og små fosser til du når tregrensen på ca. 1000 m.o.h. Derfra er det fortsatt bratt til du når toppen av Gurostølfjellet ca. 1300 m.o.h. Da har du tilbakelagt en høydeforskjell på over 500 m. Klarer du det på én time, kan du bare konstatere at formen er upåklagelig. Flott utsikt over Skarvheimen og Sudndalen med elv og vann fra toppen. Nedtur samme veg, eller gå merket løype sørover nesten til slalåmbakken og gå ned der.

Panorama skihytte
Du følger veien bort til Hallingskarvet Hotell. Derfra går en smal grusvei oppover til hytteområdet og vanntårnet . Fortsett oppover til den nedlagte gården. Du fortsetter langs stien som etter hvert går nordover til du passerer Rishovdhytta (stor rød hytte). Derfra er det bare 10 minutter før du er på toppen ved Panorama-hytta og kan nyte den flotte utsikten. Du kan få låne nøkkel i resepsjonen på Hermon Høyfjellssenter. Ca. 1,5 time.  Alternativt kan man kjøre til Rabbestølen og gå derfra i ca. 45 minutter eller man kan gå ned via Myrland turistsenter. På baksiden av butikken krysser man elva på en stokkebro og følger merkingen ned til Hermon eller Skibyen.

Tur til Myrland
Turen er på ca. 3,5 km fra Skibyen og Hermon og følger stort sett skiltingen til langrennsløypene. Stien er godt merket og fører opp til butikken  og til Ingers kro. Her kan du få kjøpe utsøkt tradisjonsmat til en hyggelig pris. Ingers ”småmat”  er viden kjent.

Gammelt fredet gårdstun - Dokken
Fra Skibyen går turen først opp til Hermon. Herfra følger man grusvegen gjennom parken ned til elva. Her krysser man elva ved en forfallen hengebro. Ganske spennende! Og går så langs gjerdet på høyre side opp til hovedveien. Følg veien bort til merkingen til Dokken.
I Sudndalen fins det mange freda bygninger, men dette gårdstunet er et unikt museum hvor alle bygningene stammer fra begynnelsen av 1800-tallet. Her møter du det ypperste av norsk laftekunst. På hjemveien kan du  følge veien til Skibyen og Hermon.

Tur til Lordehytta 1607 m.o.h.eller Hallingskarvtoppen på 1933 m.o.h.:
Ta bilen inn til Raggsteindalen, ca. 16 km. Stopp ved stølen innerst i dalen hvor det står skiltet opp til Lordehytta. Dette er en DNT-merket løype med røde T-er.
Første delen går gjennom lav bjørkeskog. Deretter kommer vi opp på snaufjellet. Her flater løypa ut og passerer idylliske vann før den siste bratte stigningen  på 140 h.m. opp til Lordehytta 1607 m.o.h. Steinhytta som lord Garvak bygde på slutten av 1800-tallet er nå restaurert, og du må selvfølgelig gå inn og skrive navnet ditt i gjesteboka. Følg samme stien tilbake til bilen. Turen tar ca. 5-6 timer. Ønsker du å fortsette turen, har du to muligheter: enten å gå ned til Haugastøl eller gå en umerket løype opp på høyeste punktet på Hallingskarvet som er  Folarskarsnuten 1933 m.o.h. Du fortsetter da forbi vannet ved Lordehytta. Derfra er det en bratt stigning opp på toppen. Det står igjen en del varder fra gammel merking. Vel oppe på det høyeste punktet på Hallingskarvet, Follaskarnuten 1933 m.o.h., har vi en eventyrlig utsikt. Hardangervidda ligger under oss mot  vest, mot sør sies det at man kan se helt til Oslo.Mot øst har vi Hemsedalsfjella, og dreier vi blikket nordover, ser vi mot Jotunheimen. Vi fortsetter turen vestover forbi Hellvassfonni før vi går nordover og ned i Raggsteindalen. Her følger vi stien som går langsmed elva ned til bilen. Dette er en dagstur på ca. 8 timer.

Tur til Blåbergi 1802 m.o.h.
Kjør ca. 10 km inn til Strandavatnet. Før du kommer til Storestølen, er det ei steinbu på venstre side av veien. På høyre side av veien står det skiltet inn til Iungsdalen. Følg stien forbi stølene og opp på toppen av høydedraget. Herfra er det ikke merket, men du har nå Blåbergi på venstre hånd. Det er bare å følge høydedraget nord-vestover. Det er viktig at du begynner oppstigningen på sør-østsiden av selve Blåberget. Her er det vardet en grei rute opp på toppen. Noen bratte partier. Barna elsker som regel den siste biten med litt småklatring i finurlige bergsprekker. Vel oppe er det panoramautsikt over Skarveheimen. Samme veg tilbake eller rett ned til Storestølen.  Ca. 5 timer.

Tur til Skorpebu
Kjør inn langs Strandavatnet, passer Storestølen. Ved en liten bro nesten i enden av vannet står det et skilt til Skorpebu. Den første oppstigningen er veldig bratt til du kommer opp til en kløft i fjellet mellom Urdvassberget og Blåberget. Her er en spennende passasje før turen går over i et lettere terreng. Vi passerer noen småvann før vi kommer inn til Skorpebu; en liten hytte som jakt- og jegerforeningen har bygget. Nøkkelen henger på veggen til alles benyttelse. Retur samme veg eller over Blåberget.
Ca. 4 til 5 timer.

Aurlandsdalen
Turen i denne dalen er regnet som en av de vakreste å gå.
Du kjører i ca. 45 min. mot Aurland og parkerer ved Østerbø fjellstue.
Derfra går du en sti som er godt merket i en fantastisk natur med bratte lier, elver og fjell.
Underveis står det skiltet Bjørnestigen. Da har du muligheten til å gå over høyden med en fantastisk utsikt, men veldig bratt opp og ned, eller følge stien langs elven som kanskje er den vakreste turen.
Det tar ca. 5-7 timer å gå ned til Vassbygdi. Derfra tar du rutebussen tilbake til bilen som står på Østerbø. Bussen går ca. kl. 16.30 (sjekk rutetabellen).

Einsetnuten. Kort tur.
Du går opp til 1245 m.o.h. Turen er ca. 2 km lang og har en høydeforskjell på ca. 350 meter. På toppen har du en ubeskrivelig vakker utsikt over Skarveheimen, Strandavatn, Blåberget osv. Du har 360 grader panoramautsikt. Kjør opp til innkjøringen mot Raggsteindalen. Følg veien ca. 100 meter og parker på høyre hånd. Der står et lite skilt; Einset 2 km. Følg godt merket sti. Først noen meter gjennom bjørkeskogen, deretter passer to høyder, men ikke gi deg før du har besteget den siste toppen. Det er der den eventyrlige utsikten åpner seg. Du kommer ikke til å angre på et eneste skritt! Turen tar ca. 2 timer tur/retur.